حكومت نظامی

ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی

استعفانامه سرگشاده آیت الله طاهری، خطاب به ملت ایران

with 8 comments

روز سه شنبه 18 تيرماه [1381] در حاليکه انتظار ميرفت برگزاری مراسم سالروز فاجعه کوی دانشگاه مهمترِِين تيترهای خبری را به خود اختصاص دهد، خبر غيرمنتظره استعفای آيت الله سيدجلال الدين طاهری امام جمعه اصفهان بقيه خبرهای ايران را تحت الشعاع قرار داد. آيت الله طاهری با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به ملت ايران با شديدترين لحن نسبت به وضعيت حاکم بر ايران اعتراض کرده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و به نستعین الحمدلله رب العالمین و صلوات‌الله و سلامه علی الانبیاء و المرسلین خص علی خاتمهم و اشرفهم الذی قیل فی شانه لولاك لما خلقت الافلاك و علی وصیه و خلیفته علی امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین من ولده بالاخص خاتمهم الذی به الله العرض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً.

از دیرباز تاكنون می‌خواستم مطالبی را به طور اختصار به ملت شریف و سرافراز تقدیم كنم.

غرض از نوشتن این اوراق، هرگز نخواسته و نمی‌خواهم ملت عزیز و صبور را مأیوس و ناامید كرده باشم. اما هرگز نمی‌توانم چشمم را بر واقعیات ملموس و حقایق محسوس ببندم و شاهد درد نفس‌گیر و رنج‌ طاقت فرسای مردم باشم. مردمی كه گل‌های فضیلت را پایمال می‌بینند و افول ارزش‌ها و زوال معنویت‌ها را می‌نگرند.

جمهوری اسلامی كه ثمره خون پاك فرزندان غیور ملت سلحشور و مسلمان ایران است و هنوز بسیاری از خانواده‌ها منتظر جنازه فرزندان شهید خود هستند، با وعده حكومت عدل علی علیه‌السلام استقرار یافت تا ملت به نوایی و كشور به جایی برسد و البته ملت سامان نمی‌پذیرد و ملك اصلاح نمی‌شود مگر به جمله كوتاه پیامبر گرامی اسلام كه می‌فرماید: صنفان من امتی اذاصلحا صلحت امتی و اذا فسدأ امتی. قیل یا رسول‌الله و من هما؟ قال الفقها و الامراء (خصال جلد 1، صفحه 37)‌دو دسته از امت هستند كه اگر اصلاح شوند، امت من اصلاح می‌شوند و اگر فاسد شوند، جامعه اسلامی فاسد می‌شوند. پرسیدند ای پیامبر خدا این دو صنف چه كسانی هستند؟ فرمود: دانشمندان دینی و حاكمان.

اصل جمهوری یعنی جابجایی مرتب و مكرر مدیران كشور و جامعه مدنی یعنی نقد و انتقاد مداوم برنامه‌های حكومت‌‌و انقلاب یعنی تأمین و تضمین خواسته‌های ملت كه مع‌الاسف امروز واقعیت غیر از اینها است. مصلحت كشور بعید است و آزادی كه این سالها هر دو را به مسلخ و مقتل می‌بینیم. هنگامی كه از وعده‌ها و قول و قرارهای اول انقلاب یاد می‌آورم، همچون بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم. من عمرم را آفتاب لب بام می‌بینم، آردم را بیخته و غربالم را آویخته‌ام، اما از اینكه می‌شنوم تعدادی از آقازادگان و از ما بهتران كه بعضاً خرقه‌پوش و دستاربند هم هستند، در سبقت از سرمایه و ثروت كشور در راه اهداف خویش با یكدیگر رقابت گذاشته‌اند، به یاد می‌آورم كه ای بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد. آنها كه اموال مردم را به غارت می‌برند، آری برای آنان كه بیت‌المال مسلمین را از خود و كشور را ملك طلق و ثروت موروثی خویش می‌پندارند، عرق شرم می‌ریزم. اذا اردنا ان نهلك قریه‌امرنا مترفیها ففسقوافیها.

آیا این بود آنچه را با مستضعفین پیمان بستیم؟

ایهات و هیهات! هزار وعده خوبان یكی وفا نكند. حقیر كه مثل همگان سهم بسیار ناچیزی در انقلاب و تداوم آن داشته‌ام، خود را مكلف می‌دانم و از سر غیرت و درد می‌پرسم تكلیف این همه كاستی و ناراستی و قصور و فتور و فقر وفاقه عصیان و نقصان و تكاثر و تفاخر و زراندوزی و مردم‌سوزی و تبعیض چیست؟ تاكی برای مردم تكراری سخن بگوییم و مرتب كنفرانس و جلسه و میتینگ برگزار كنیم و از قوت لایموت ملت دردمند و محتاج و مستمند، لقمه سفره‌های اشرافی و طاغوتی خود گردانیم و از جیب ملت نجیب به اطرافیان و نورچشمی‌ها حاتم‌بخشی كنیم و هزینه سفرهای سیاسی و خاقانی و قاآخی و تبلیغاتی و بی‌خاصیت خود را بر مردم محروم و به تعبیر حضرت امام طاب ثراه پای برهنه تحمیل كنیم! چه می‌گوییم؟

در برابر این همه انحراف و اجحاف و قانون‌شكنی؟ تغافل و تجاهل و تساهل تا چند؟ اكنون كه شاه و آمریكا در این كشور تسلط ندارند كه مضایق و معایب و مشكلات را متوجه آنها بدانیم، چرا به انتقادات دلسوزانه گوش نمی‌دهند؟ چرا از استعدادها و مغزها كمتر استفاده می‌كنند. مگر پیامبر مكرم و نبی‌معظم اسلام صلوات‌الله و سلامه علیه نفرمود: من اصبح ولایهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم.

مصیبت عظمای دین گریزی و سرخوردگی و بیكاری و تورم و گرانی و شكاف جهنمی فقر و غنا و فاصله عمیق و روز افزون طبقاتی و ركود و سقوط درآمد ملی و اقتصاد بیمار و فساد اداری و ضعف شدید مدیریتی و نقص فزاینده ساختار سیاسی كشور و اختلاس و ارتشاء و اعتیاد و عدم چاره‌اندیشی كارآمد تبعات وجیع و فجیعی دارد كه همچون سیل بنیان برانداز پشت سد ایستاده و هرلحظه كیان كشور و حیات ملت را تهدید می‌كند. واتقوا فتنه لاتصیبین الذین ظلمو امنكم خاصه (آتش كه گرفت خشك و تر می‌سوزد) لاف زدن و گزاف گفتن و تزویر نمودن و حریم خصوصی افراد را شكستن و تصفیه حساب خصوصی و سیاسی نمودن و آب در شیر كردن و به سخنان كلیشه‌ای دلخوش بودن و از جمعیت‌های خیابانی سان دیدن، تاكنون نتوانسته است از حجم انبوه مشكلات و معضلات بكاهد و افسرده‌ای را با مرهمی بنوازد و یا آبی بر اضطرابی بیفشاند و جامی به تشنه كامی پچشاند و نانی به خسته جانی برساند. عدم تعهد به قانون وحضور نهادهای غیرمدنی نامسؤول، باندهای مافیایی و خلع یدمجلس و وجود اهرم‌های مطلقه نامتناهی و مادام‌العمر نامحدود و قدرت‌های بادآورده رویین‌تن غیر پاسخگو و سیاستگذاری‌های خارجی بعضاً ناموفق و بنیادهای مرئی و بنگاه‌های نامرئی غیراقتصادی و تجاری و اسكله‌های غیردولتی نامتعارف و رانت‌خواری و یغماگری و فراری دادن مغزها و بگیر و به‌بندها و حصر و حبس‌های نامألوف و باب شدن چنگیزی و مردم‌ستیزی و قانون گریزی و ایزوله كردن ارباب فكر و اندیشه و اسیر كردن منتقدان و ذبح نامطبوع مطبوعات و حبس نامشروع اصحاب نشریات و نظارت جناحی ناصواب و نامعقول استصوابی و دادگاه نامقبول روحانیت و فلج كردن دولت و با فت نامطلوب شورای مصلحت و مردم را هیچ انگاشتن و بر شیپور قدرت دمیدن و كشور را بر بال باد گذاشتن،‌سرانجامی نامیمون دارد كه از نكبت و شقوت آن به خدای بزرگ پناه می‌برم. آنان كه بر شتر چموش قدرت سوارند و در میدان سیاست دو اسبه می‌تازند و از نردبان مقدسات و اعتقادات مردم بالا می‌روند و گرد‌آسیاب ریاست می‌چرخند و از پل دین می‌گذرند تا به دنیا برسند متأسفانه مؤید و مشوق عده‌ای چماق به دوش و فرقه‌ای كفن پوش كه دندان تمساح خشونت را تند و تیز می‌كنند و می‌خواهند عجوزه تندخوی و عفریته زشت روی خشونت را به نكاح دین درآورند و امور مقدس را ملوث جلوه دهند یعنی رجاله‌ها و فاشیست‌هایی كه معجونی از جهل و جنونند و بندنافشان به مراكز ثقل قدرت متصل است و مطلق العنان و افسار گسیخته‌اند و نه ملوم معاقب قضا هستند و نه محكوم معاتب قانون. هم فقیه و هم فیلسوف و هم داروغه و هم حاكم و هم مفتی و هم قاضی هستند! فعال‌مایشاء و حاكم ما یرید! ذوب شدگانی كه ماست را سیاه می‌بینند! و به تعبیر زیبای قرآن «قل هل ننبئكم بالاخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی‌الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا» بگو ای پیامبر آیا با خبر كنم شما را به كسانی كه زیانبرترین مردمند آنها كه عمل خود را تباه كردند در این سرای و گمان می‌برند بهترین مردمند از لحاظ عمل!

شعبان بی‌مخ‌های وحشت‌ و رهبت كه با هتاكی و سفاكی ننگ عنیف و معیف كوی دانشگاه را آفریدن و با تهاجم حیوانی مرتع دانشگاه را چریدند و با تعرضات شنیع پرده ناموس فرهنگ و علم را دریدند و در قتل‌های زنجیره‌ای مظلومان بی‌گناه و قربانیان بی‌پناه لعنت سرمدی خدا و نفرت ابدی خلق را خریدند. الذین اتخذوا دینهم لعباً و لهواً و عزتهم الحیوه الدنیا.

همان عمله‌های استبداد و چماقداران قدم به مزد نامهذب مجنون باطل اندیش و ظالم كیش كه چهره بین‌المللی نظام را ملكوك و وجهه اسلامی انقلاب را مهتوك نمودند. اولئك الذین طبع‌الله علی قلوبهم و اتبعو اهوائهم و عجب اینكه در آن دادگاه حق سوز عدالت كش به آن بردگان مفلوك دست مریزاد نیز گفتند و من لم یحكم بما انزل‌الله فاولئك هم الظالمون.

من در این سراشیبی عمرم كه صدای هولناك خطوات مرگ را می‌شنوم و صاعقه مهیب تجهزوا رحمكم الله فقد نودی فیكم بالرحیل را استماع می‌كنم و مشتاقانه لقاء حق‌تعالی و وصال اجداد طاهرینم را انتظار می‌كشم. موضوعی را كه باید در صدر مطالبم به رشته تحریر می‌كشیدم مطرح می‌كنم و می‌پرسم حصر فقیهی وزین و مجاهدی نستوه و مرجعی مبارز كه ثانی اثنین انقلاب و از اساطین نظام و اوتاد حوزه و اعاظم فقه و افاخم كشور است با كدام عقل و نقل و آیه و حدیث و عرف و شرع و سیاست قابل توجیه است؟ سوابق مستحسن و مدارج علمی چه فقیه و مرجعی همسنگ حضرت آیت‌الله منتظری مدظله است؟

معظم‌له نیمی از حوزه است و حوزه نیمی از اسلام و براین شناخت بود كه رهبر فقید و عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی قدس سره القدوسی گرما بخشیدن به نظام و حوزه را به ایشان توصیه فرمودند. فاجعه نامسبوق و نامسموع حصر ارتجاعی و غیرانسانی مجتهدی چون ایشان عاقبتی شوم و نتیجه‌ای مشئوم و پایانی مذموم دارد. الملك یبقی مع‌الكفر و لایبقی مع الظلم.

عزت و حرمت و عظمت حریم مرجعیت معظم شیعه حتی در سیاه‌ترین حكومت و فرعونی‌ترین رژیم نیز استوار وپایدار و برقرار بوده است. حوزه‌های نفوذناپذیر علمیه همیشه كهف امین مردم و مراجع عظام تقلید علی‌الدوام حبل المتین ملت و روحانیت اصیل پیوسته حصن حصین كشور و منهاج حقیقت و منوار فضیلت بوده‌اند و حیات و ممات همه فقها از كلینی تا خمینی شاهد این مدعا است.

آه آه! شوقا الی رویته وا اسفا كه امروز شاهد حبوط روحانیت و سقوط مرجعیت هستیم! دریغ و درد كه دژ مستحكم و نفوذناپذیر مرجعیت شیعه به دست غوغائیان معركه سیاست و بازیگران صحنه ریاست به سود استعمار ضربه ای جانكاه خورد و الی‌الله المشتكی.

انشاءالله ملت شریف كاستی‌ها و قصوری را كه احیاناً مشاهده فرمودند به حساب كهولت سن از ضعف جسمانی این پیر ارادتمند كه مدام دعاگوی ملت و كشور است، بگذارند.

حقیر حدود سی سال پیش در نجف اشرف با كسب اجازه از محضر مبارك حضرت امام، رهبر كبیر انقلاب به اقامه نماز جمعه در اصفهان مجاز شدم ولی با كمال تأسف در شرایط موجود از امامت جمعه كنار می‌روم الفرار ممالایطاق من سنن المرسلین.

در پایان برادران و خواهران بزرگوارم را به صبر و هوشیاری و متانت اكیداً توصیه می‌كنم و ملت و كشور مظلوم را به صاحب اصلی ولایت مولانا و صاحبنا حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه می‌سپارم و دست همه طبقات را به رسم وفا و صفا می‌فشارم.

ای خداوند قسط و آزادی و ای پروردگار عدالت و آگاهی و ای آفریدگار قلم و اندیشه، بر كویر تفتیده و مزرعه خشكیده ما بیش از این آب شعور و باران نور ببار و رحمت واسعه خود را از این ملت بزرگ دریغ مدار. اللهم اظهر كلمه الحق و اجعلها العلیا و ادحض كلمه الباطل و اجعلها السفل انك علی كل شی قدیر و بالاجابه جدیر اللهم انا نشكو الیك فقد نبینا صلواتك علیه و آله و غیبته‌ ولینا و كثره عدونا و قله عددنا و شده الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا فصل علی محمد و اله و اعینا علی ذلك بفتح منك تعجله و بضر تكشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره و رحمه منك تجللناها و عافیه منك قلبناها برحمتك یا ارحم الراحمین

اصفهان؛ سید جلال الدین طاهری

17 تیر سال 1381، 26 ربیع‌الثانی 1423
****************************************************************************************
نامه آیت الله طاهری با دست خط خودش

واکنش‌ها :

125 نماینده مجلس : نامه دردمندانه آیت الله طاهری

وزیر آموزش و پرورش كابینه خاتمی از آیت الله طاهری حمایت كرد

جبهه مشاركت: بیانیه مستحكم و مستدل و منطقی آیت الله طاهری چیزی جز فریادهای درگلو مانده همه علاقه مندان این كشور نیست

یك روز پس از انتشار استعفانامه سرگشاده و شدیداللحن آیت الله سیدجلال الدین طاهری امام جمعه اصفهان خطاب به ملت ایران، در آخرین ساعات روز چهارشنبه شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای به كلیه مدیران مسئول روزنامه های ایران دستور داد از چاپ هرگونه مطلب و خبر و موضعگیری له یا علیه آیت الله طاهری خودداری كنند.

روزنامه نوروز با چاپ اطلاعیه شورای امنیت ملی در صفحه نخست روزنامه صبح پنجشنبه نوشته است چهارشنبه شب در حالی كه همه صفحات روزنامه آماده چاپ بود پس از ساعت 22 اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی مخابره شد. نوروز نوشته با توجه به آنكه بخش قابل توجه از مطالب خبری روزنامه پنجشنبه به دیدگاه تشكل ها و شخصیت های مختلف نظیر 125 نماینده مجلس شورای اسلامی، جبهه مشاركت، دفتر تحكیم وحدت، اظهارنظر جمعی از شخصیت های سیاسی و مذهبی درباره نامه آیت الله طاهری اختصاص یافته و بخش هایی از یادداشت ها و مطالب تحلیلی نیز به بررسی و تحلیل نامه امام جمعه پیشین اصفهان مربوط میشد و از سوی دیگر به هیچ روی امكان تولید مطالب جایگزین و یا صفحه بندی و صفحه آرایی مجدد نبود، تنها راه حل ممكن، حذف مطالب غیرقابل چاپ و انتشار روزنامه به شكل فعلی (با جای خالی مطالب یادشده) بود. نوروز نوشته هرچند این اعتراض به شیوه اطلاع رسانی شورای عالی امنیت ملی وارد است، كه در صورت درنظر داشتن حساسیت های خاص امنیتی مربوط به مطبوعات بویژه روزنامه ها باید مقتضیات و تنگناهای مربوط به چاپ و انتشار آنها را لحاظ كرده و قبل از آمادگی روزنامه ها برای انتشار دستورالعمل ها را ابلاغ نمایند. نوروز نوشته است، صرفا برای بهانه ندادن به دست بهانه جویان حرفه ای خود را ملزم به رعایت مفاد اطلاعیه دیرهنگام شورای عالی امنیت ملی دیده و صفحات روزنامه را با جای خالی مطالب مربوط به نامه آیت الله طاهری چاپ كرده است.

اما روز چهارشنبه تا پیش از صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی اكثر رسانه های خبری ایران با اختصاص تیتر اول خود به انتشار نامه آیت الله طاهری واكنش گسترده ای نشان دادند. بیش از 125 نماینده مجلس، حزب مشاركت و بسیاری از شخصیت های سیاسی و كشوری ضمن حمایت از مطالب عنوان شده در نامه آیت الله طاهری خواستار اقدام صریح به منظور بررسی علل و زمینه های صدور این نامه شده اند.

125 تن از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه نامه ای منتشر كردند كه در آن آمده است:

نامه دردمندانه آیت الله طاهری خطاب به ملت ایران و كناره گیری از مسئولیت 30 ساله امامت جمعه شهر اصفهان ما را نیز در تأسف و تأثر فرو برد.

نمایندگان مجلس اضافه كرده اند: نیت خیر، موضع تقوا و زبان صدق جنابعالی در مقاطع مهم و حساس كشور در پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره در پیشبرد و اصلاح امور جامعه تاثیرگذار بوده است.

125 نماینده مجلس در نامه خود خطاب به آیت الله طاهری افزودند: ما درد شما را درك می‌كنیم و امیدواریم گوش‌هایی شنوا، پیش از هر واكنش سوء، این سوز دل و خواسته خداپسندانه شما را بشنوند و راه را بر پیشبرد خواست‌های مردم بگشایند.

جبهه مشاركت ایران اسلامی نیز در بیانیه ای اعلام كرد:

پیام پر رنج و نگران كننده‌ آیت‌الله طاهری به همان اندازه كه بیان كننده‌ی انحراف عظیم موجود در كشور بود، انوار امید خود را بر دل‌های مالامال از بیم و امید این ملت خصوصا جوانان غیور و پرتوان این آب و خاك افشاند.

آنچه كه در این بیانیه مستحكم و منطقی آمده است چیزی جز فریادهای در گلومانده همه علاقه‌مندان این كشور نیست .

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به عدم تحمل عده ای نسبت به انتقادها از بعضی روحانیون آمده است: حضوری اینچنین پرشكوه از سوی یك روحانی وارسته، جایگاه عظیم روحانیت متعهد و فداكار اسلام را در پیش مردم نشان میدهد و از یك طرف براندیشه‌ ناصواب جداكردن روحانیت از مردم خط بطلان می‌كشد.

وزیر آموزش و پرورش عدم حضور آیت الله طاهری در نماز جمعه را به مصلحت كشور ندانست و اظهار امیدواری كرد آیت الله طاهری بیشتر از گذشته در صحنه مسائل اساسی كشور حضور داشته باشد.

حاجی خاطرنشان كرد كه برای كمك به روند اصلاحات در ایران امید زیادی به آیت الله طاهری و امثال وی است.

احمد شیرزاد نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به رغم كم لطفی هایی كه در حق آیت الله طاهری صورت پذیرفته نباید استعفای او را ناشی از این بی مهری ها دانست.

نماینده اصفهان در واكنش به خبر كناره گیری آیت الله طاهری با اشاره به موضع گیریهای شجاعانه او قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تصریح كرد: استعفای وی به دلیل كم توجهی های موجود نیست بلكه به خاطر احساس خطری است كه این شخصیت گرانقدر متوجه نظام و آینده آن دیده است و فكر میكنم كه كارد باید خیلی به استخوان ایشان رسیده باشد كه به این صراحت دست به قلم برده و مردم را نسبت به مسایل جاری كشور آگاه كرده است.

شیرزاد گفت: همه مسئولان كشور باید به محورهای نامه آیت الله طاهری توجه كنند و نسبت به اعلام خطرهای وی توجه جدی نشان دهند.

فضل الله صلواتی روزنامه نگار و استاد دانشگاه اصفهان درباره استعفای امام جمعه اصفهان تصریح كرد: آیا آیت الله طاهری نباید نگران باشد كه عده ای به نام آقازاده اموال مردم را میبلعند و بیت المال، تیول عده ای خاص باشد. آیا از گروههای فشار نباید ناراحت باشد؟ آیا از منزوی شدن چهره های انقلابی اندوهگین و خشمگین نشود؟ وقتی نماز جمعه اش كارساز نباشد و جامعه را به كمال نرساند، وقتی روز به روز تورم و گرانی بیشتر میشود و كشور مورد تهدید قرار میگیرد، او كه یك امام جمعه شهر است چه میتواند بكند؟ و كدام جواب را میخواهد به مردم بدهد؟

استاد دانشگاه اصفهان در ادامه در جواب سئوالی درباره روند آتی اصلاحات و شرایط كنونی اصلاح طلبان در جامعه گفت: در حال حاضر وضعیت اصلاحات مشخص نیست و مردم امید كمتری به آینده دارند، در شرایطی كه انقلابیون بزرگی همچون آیت الله طاهری ناراضی و مأیوس باشند، وضعیت دیگران مشخص است0

clip_image008[21]

آیت الله جلال الدین طاهری كیست؟

آیت الله جلال الدین طاهری، تا زمان کناره گیری از امامت نماز جمعه در اصفهان، به مدت 30 سال با حکم آیت الله خمینی رهبر انقلاب ایران، امام جمعه این شهر بود.

وی در اصفهان، از پایگاه بسیار قوی اجتماعی و سیاسی برخوردار است، چندان که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ایران که در آن تنها روحانیون مجاز به کاندیدا شدن هستند، با رای چشمگیر و بی سابقه بیش از یک میلیون نفر، به عنوان نماینده اصفهان انتخاب شد. او هنوز عضو مجلس خبرگان رهبری به شمار می آید.

آیت الله طاهری از جمله نخستین روحانیونی بود که در ایران بحث حکومت اسلامی را مطرح کرد و در دوران حکومت شاهنشاهی، به دلیل سخنانی علیه حکومت مدتی در زندان و تبعید بسر برد.

او که 76 ساله است، از جمله روحانیونی است که پس از اخذ مدرک دیپلم در مدارس عمومی، وارد حوزه علمیه قم شد و از شاگردان آیت الله بروجردی، آیت الله خمینی، آیت الله محقق داماد و آیت الله خوانساری است که بویژه در سالهای اخیر دیدگاهی متمایز از روحانیون محافظه کار را در پیش گرفته است.

او در دوران انقلاب، رهبری مذهبی تظاهرات در اصفهان را به دست داشت و جزو روحانیون تندرو به شمار می آمد. آیت الله طاهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در تدوین قانون اساسی جدید ایران هم فعال بود.

او در دوران جنگ حضور قابل توجهی در جبهه های جنگ داشت و یکی از شش فرزندش را در جنگ از دست داد.

وی پس از جنگ به تدریس خارج و اصول در مدرسه صدر بازار اصفهان پرداخت و به دنبال بروز اختلاف بین آیت الله منتظری و آیت الله خمینی، ابتدا از سوی آیت الله خمینی مامور گفت وگو با آیت الله منتظری  شد و کوشید دیدگاههای آن دو را به یکدیگر نزدیک کند.

وی در سال های اخیر از آیت الله منتظری حمایت کرده و حکومت را به دلیل بازداشت خانگی منتظری بارها مورد انتقاد قرار داده است.

آیت الله طاهری از جمله روحانیون برجسته طرفدار اصلاحات در ایران به شمار می آید و در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذشته در ایران همواره از عمده ترین روحانیون حامی محمد خاتمی بوده و اصلاح طلبان معمولا در زمانهایی که نیاز به حمایت مراجع و روحانیون بلند پایه داشته اند، از حمایت وی برخوردار بوده اند.

از سوی دیگر وی به همین دلیل تحت فشار گروه موسوم به انصار حزب الله در اصفهان بوده و اعضای این گروه بارها با تجمع در نمازهای جمعه خواستار استعفای وی از امامت جمعه اصفهان شدند. این شایعه نیز مطرح بوده که اختلافات آیت الله طاهری با آیت الله خامنه ای در مورد مسایل جاری ایران بالاگرفته است و آقای خامنه ای از وی حمایت نمیکند.

گرچه در ماههای اخیر دامنه اعتراض ها و انتقادهای علنی آیت الله طاهری نسبت به شرایط کشور و زمامداران ایران گسترش یافته بود، اما به گفته نزدیکان وی، پس از بی پاسخ ماندن نامه های محرمانه او به رهبر جمهوری اسلامی، و آنچه آنان «بی توجهی مقامات» میخوانند، وی با انتشار نامه ای اعتراض آمیز که اصلاح طلبان آن را تاریخی خوانده اند، تصمیم به کناره گیری از امامت جمعه اصفهان گرفته است.

clip_image008[22]

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان به‌مناسبت استعفای آیت‌الله طاهری

ملت خداجوی ایران،

مردم شهیدپرور اصفهان،

این روزها شاهد حادثه غمباری بودیم كه بر مظلومیت فرزندان این سرزمین گواهی داده و وقایع ملموسه و حقایق محسوسه را به كمال بیان داشت. بقیه‌السلف شهدای محراب، یار دیرین خمینی كبیر، مقتدای شهیدان و امام جمعه شهر شهیدان، طاهری بزرگ با دردنامه محشون از تعب و رنج و تلخی و مصیبت با مردم بی‌پناه خداحافظی كرد. ایشان با بیان هدم جمهوریت در نظام كنونی حاكم بر كشور، وعده‌های نامحقق دولت جمهوری اسلامی، پیمان شكنی با مستضعفین، تجمل و اشرافیت‌گرایی مسئولین، مردم‌ستیزی و مردم‌سوزی، هبوط روحانیت، سقوط مرجعیت، انحراف و اجحاف و قانون‌شكنی، رانت‌خواری و تجویز خشونت به نام دین، افول ارزش‌ها و فضلیت‌ها در حكومت ارزش‌مدار و ده‌ها درد دیگر عطای حضور در صحنه حكومتی را به لقایش بخشید و با دردی جانكاه و دلی افسرده، از حضور در سنگر امامت جمعه وداع نمودند.

طاهری بزرگ با رفتار محكم و بیان شیوای خود نشان داد كه در این سرزمین هنوز هم مردانی یافت می‌شوند كه تداعی‌گر نقش مصلحان بزرگی چون سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی، مرحوم مدرس و خمینی كبیر باشند.

فرزندان خمینی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان، ضمن تایید تمامی گفتار معظم‌له پشتیبانی خود را اعلام داشته و آمادگی دارند به هر گونه وظیفه شرعی خود در این زمینه عمل نمایند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشكی

clip_image001[11]

روزنامه آزاد توقیف شد

جمعه ٢١ تیر ١٣٨١ – 2002

روز گذشته روزنامه آزاد یكی از روزنامه‌های اصلاح‌طلبی كه صفحه اول را به تیتر بزرگ «بغضی كه با استعفا تركید» از سوی قوه قضائیه «توقیف موقت» شد. در حالی كه خبر رسمی توقیف این روزنامه هنوز منتشر نشده است، مدیركل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد توقیف این روزنامه را تایید كرده است.

«بیژن صف سری»، صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه آزاد، در گفتگویی با بی بی سی اظهار داشت که با توجه به انتشار دیر هنگام اعلامیه شورای امنیت ملی چهارشنبه شب و بی اطلاع بودن وی از این مساله، مطالب گفته شده در روزنامه آزاد چاپ شد.
او افزود که صبح روز بعد (پنج شنبه) او مطلع شد که روزنامه توقیف شده است، ولی قرار است که در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات این مساله رفع شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا با اینکه روزنامه های دیگر هم به مساله استعفای آیت الله طاهری پرداخته بودند، تنها روزنامه آزاد توقیف شد، گفت: با توجه به اینکه روزنامه آزاد وابستگی ندارد و مستقل است، توقیف آن پیامدهای کمتری برای توقیف کنندگان در بر داشت.

او در مورد دلایل توقیف روزنامه گفت: درحکم توقیف به مسایلی از جمله شکایتهای مطرح شده علیه روزنامه در قبل اشاره شده، ولی علت اصلی بی توجهی به اعلامیه شورای امنیت ملی عنوان شده است.

clip_image008[23]

برقراری سانسور مطبوعاتی

با انتشار اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از روز گذشته سانسور خبری در مورد آیت‌الله طاهری در رسانه‌های رسمی كشور به اجرا گذاشت. به گفته مدیر كل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، چندين تن از مديران مسئول كه نتوانستند به موقع مفاد اطلاعيه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را به اجرا گذارند،‌مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. در همين حال روزنامه «آزاد» توقيف شد و روزنامه «آفتاب يزد» نتوانست شماره روز گذشته خود را ، كه بر روي اينترنت قرار گرفته بود، منتشر كند. در ميان مطبوعات تنها روزنامه كيهان بود كه عصر روز گذشته بدون دغدغه از اطلاعيه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به حملات خود عليه آيت‌الله طاهري ادامه داد. همزمان با انتتشار اطلاعيه شوراي امنيت ملي و توقيف روزنامه آزاد،  محافل سياسي احتمال مي‌دهند كه فشار بر مطبوعات در روزهاي آينده افزايش يابد.

clip_image008[24]

توضیحات اداره كل مطبوعات داخلی ایران ، درباره اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی

مهرنوش جعفری مدیركل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران  روز پنجشنبه درباره اطلاعیه «دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی » جمهوری اسلامی  ایران ، توضیح داد. در این توضیح آمده است: «متاسفانه برخی جراید در روز پنجشنبه بیستم تیر ماه ، مبادرت به درج مطالب و اخباری كردند كه ، مغایر با مفاد اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مبنی به خودداری از هر گونه موضع گیری له یا علیه آیت الله طاهری بود».

جعفری  گفت: «به نظر می رسد علت این امر بیشتر به دلیل اشكالات موجود در نحوه اطلاع رسانی به مطبوعات در خصوص اطلاعیه مذكور بود.» وی ، توضیح داد: «اطلاعیه های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی كه طبق روال جاری به صورت مكتوب به معاونت امـور مطـبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می شد و بلافاصله از طـریق این معاونت ، به اطلاع مدیـران مسوول روزنامه ها می رسید، این بار در ساعات آخر چهارشنبه شب از طریق خروجی  تلكس ایرنا به مشتركین مطبوعاتی ارسال شد.» مدیركل مطبوعات داخلی ایران درباره ارسال دیرهنگام خبراطلاعیه دبیرخانه  شورای عالی امنیت ملی، بویژه برای روزنامه هایی كه به دلیل ملاحظات فنی در مرحله لیتوگرافی یا چاپ قرار داشتند و مدیران مسوول نسبت به آن بی اطـلاع   بودند، گفت: «اداره كل مطبوعات داخلی از روزنامه هایی كه به نظـر می رسـد مفاد اطلاعیه را رعایت نكرده اند، درخواست ارائه توضیح كتبی كـرده است تا نتایج گزارشهای كارشناسی را به همراه توضیحات مدیران مسوول در جلسه آتی   هیات نظارت به مطبوعات مطرح كند.»

جعفری گفت: «حسن اجرای تبصره دو ماده پنج قانون مطبوعات، مستلزم اطلاع رسانی صحیح مراجع ذیصلاح و دقت نظر و تعهد ارباب جراید در اجرای قانون و ارزیابی صحیح و دقیق كارشناسی درباره عملكرد مطبوعات در این مورد است.» مدیركل مطبوعات داخلی ایران از ارباب جراید خواست «در برهه حساس فعلی، تلاش كنند، ضمن ایفای وظایف مهم مطبوعاتی از شیوه های صحیح روزنامه نگاری برای حفظ آرامش جامعه بیش از گذشته بهره بگیرند.»

جعفری در پاسخ به سوالی درباره اقدام دادگستری تهران به توقیف مـوقت روزنامه «آزاد» در روز پنجشنبه ٢٠ تیر ٨١ گفت: «روزنامه آزاد با ارسال نامه ای به اداره كل مطبوعات داخلی اظهار داشته است كه، از مفـاد اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی تا صبح پنجشنبه بی اطلاع بوده است.»  وی گفت: «طبعا نامه روزنامه آزاد در جلسه آتی هیات نظارت به مطبوعات مطرح خواهد شد.» جعفری افزود: «انتظار می رود قاضی محترم در این مورد عذر روزنامه آزاد از بی اطلاعی از مفاد اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی را مورد توجه قرار داده  و قرار رفع توقیف آن را صادر كند.»

clip_image001[12]

در واكنش به اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی:

آیت‌الله طاهری: آقای خاتمی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی پاسخ دهد

آیت‌الله طاهری در واكنش به اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت درج مطالب له یا علیه خطیب جمعه اصفهان در مطبوعات گفت: آقای خاتمی به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «امروز»؟ مداح، رئیس دفتر آیت‌الله طاهری در گفتگو با خبرنگار این پایگاه  اعلام كرد: آیت‌الله طاهری پس از رویت اطلاعیه شورای امنیت ملی با بیان این جمله كه «هیچ اشكالی ندارد» اظهار داشتند: من یك وظیفه شرعی داشتم و به وظیفه‌ام عمل كرده‌ام و مهم نیست كه دیگران چه اقداماتی انجام دهند.

استعفای آیت‌الله طاهری از امامت جمعه اصفهان، بازتاب فراوانی در این شهر داشته است. مداح می‌گوید: خیل عظیمی از مردم با مراجعه به دفتر آقای طاهری فتوكپی دستخط حاج‌آقا را می‌خواهند و می‌گویند كه ایشان حرف دل مردم را زده است. ضمن اینكه تلفن‌های فراوانی داریم كه طی آن مردم حمایت خود را از حاج‌آقا اعلام می‌كنند.

رئیس دفتر خطیب جمعه اصفهان در پاسخ به این پرسش كه آیا استعفای آیت‌الله طاهری به معنای خروج ایشان از حاكمیت تلقی نمی‌شود می‌افزاید: آیت‌الله طاهری عضو مجلس خبرگان رهبری هستند و در صحنه سیاسی كشور حضور دارند و در مجلس خبرگان در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر خواهند كرد.

مداح با بیان اینكه جلسه مجلس خبرگان تا بهمن ماه تشكیل نخواهد شد می‌گوید: اگر شرایط را سخت‌تر كنند ممكن است آیت‌الله طاهری از مجلس خبرگان هم استعفا دهند اما فعلاً چنین تصمیمی ندارند و اگر تا زمان تشكیل جلسه خبرگان همچنان در این مجلس باشند در مورد استعفای خود و نامه‌ای كه نوشته‌اند در این مجلس صحبت خواهند كرد.

به گفته وی آیت‌الله طاهری فعلاً فقط از امامت جمعه اصفهان كنار رفته‌اند.

وی توضیح می‌دهد: از سال ۷۶ كه آیت‌الله طاهری حمایت خود را از آقای خاتمی و دولت دوم خرداد اعلام كردند حدود صد نفر از گروه‌های فشار همواره در نماز جمعه اصفهان حضور یافته و با سردادن شعارهایی چون مرگ بر طاهری و استعفا، استعفا درصدد ایجاد اغتشاش بوده‌اند. اما حاج‌آقا همواره از كنار این مسائل می‌گذشتند. این مسائل ادامه داشت تا سال ۷۷ كه در روز قدس عده‌ای سنگ، چوب،كفش و میله آهنی به سمت حاج‌آقا پرتاب و بلندگو و برق میدان امام را قطع كردند تا ایشان نتواند نماز بخواند. در آن شرایط تنها كسی كه از سوی نیروی انتظامی بازداشت شد من به عنوان رئیس دفتر آیت‌الله طاهری بودم كه به مسائل پیش آمده اعتراض كرده بودم.

مداح می‌افزاید: حتی اختیار انتخاب امام جمعه موقت را از آیت‌الله طاهری گرفته بودند و اجازه نمی‌دادند ایشان به وظایف خود عمل كند و مسائل زیادی را به ایشان تحمیل می‌كردند و این مسائل تا آنجا پیش رفت كه منجر به صدور اطلاعیه استعفا توسط آیت‌الله طاهری شد.

clip_image008[25]

فضل‌الله صلواتی:آیت‌الله طاهری از انقلابی‌ترین روحانیون اصفهان است كه نتوانست مشكلات و نارسایی‌ها را تحمل كند

خبرگزاری دانشجویان ایران – اصفهان

روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه اصفهان درباره‌ی استعفای امام جمعه‌ی اصفهان تصریح كرد:« آیت‌الله طاهری از اسوه‌ها و پیشوایان انقلاب در اصفهان و یكی از رنج كشیدگان دوران ستمشاهی می‌باشد از زمانی كه انقلابیون و فرزندان شایسته‌ی انقلاب، تك تك كنار گذاشته شده و منزوی شدند، ایشان نتوانست شاهد برخی انحراف‌ها از مسیر واقعی انقلاب و آرمان‌های حضرت امام (ره) باشد»

دكتر فضل‌الله صلواتی، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه اصفهان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار داشت: وقتی با هر بهانه‌ای و با عناوین واهی و بی‌اساس، فرزندان انقلاب را به زندان می‌اندازند و به حبس‌های طویل المدت محكوم می‌كنند، با كسانی كه در انقلاب اسلامی با تحمل زندان و شكنجه سهم به سزایی در عرصه‌ی انقلاب داشته‌اند برخورد نامناسب می‌كنند، وقتی روزنامه‌ها بی‌سبب تعطیل می‌گردد و روزنامه‌نگاران به زندان می‌افتند، عبدالله نوری‌ها، عماالدین باقی‌ها و گنجی‌ها به زندان می‌افتند؛ در این شرایط است كه مؤمنان حقیقی نمی‌توانند شاهد حوادث باشند

این گفتار امام حسین (ع) است كه وقتی به حق عمل نمی‌شود و كسی از باطل جلوگیری نمی‌كند و شاید حتی باطل ها مورد قبول نیز قرار می‌گیرند، در آن شرایط است كه مؤمن حقیقی آرزوی مرگ می‌كند

وی ادامه داد: آیت‌الله طاهری یكی از انقلابی‌ترین و محبوب‌ترین روحانیون اصفهان است كه نتوانست مشكلات و نارسایی‌ها را تحمل كند و یا به قول خودش با كلمات تكراری، كارهایی را كه انجام می‌شود توجیه كند و پیوسته صبر كرد اما او از انقلاب، نصیبی جز غم و غصه و اندوه نداشت و تصمیم‌ به استعفا گرفت

دكتر صلواتی در ادامه افزود: آیا آیت‌الله طاهری نباید نگران باشد كه عده‌ای به نام آقازاده، اموال مردم را می‌بلعند و بیت‌المال، تیول عده‌ای خاص باشد؟ آیا از گروه‌های فشار ناراحت نباشد؟ آیا از منزوی شدن چهره‌های انقلابی اندوهگین و خشمگین نشود؟ وقتی نماز جمعه‌اش كارساز نباشد و جامعه را به كمال نرساند، وقتی روز به روز تورم و گرانی بیشتر می‌شود و كشور مورد تهدید قرار می‌گیرد، او كه یك امام جمعه شهر است چه می‌تواند بكند؟ وقتی عده‌ای خاص هر چه می‌خواهند انجام می‌دهند، به بهانه‌های نظارت استصوابی افراد انقلابی را كنار می‌گذارند، ملی مذهبی‌ها را بدون هیچ جرمی دستگیر می‌كنند؛ در این شرایط، آیا آیت‌الله طاهری می‌تواند بماند و شاهد این امور باشد و بخواهد به رتق و فتق امور مردم بپردازد و كدام جواب را می‌خواهد به مردم بدهد؟ كدام توجیه و پاسخی را برای مردم می‌تواند داشته باشد؟ لذا ایشان و افراد انقلابی از عرصه كنار می‌روند و مقام را به آنان كه می‌خواهند واگذار می‌كنند تا بدین‌وسیله ماهیت آنهایی كه صداقت ندارند، برای مردم بیشتر آشكار گردد

استاد دانشگاه اصفهان در ادامه در جواب سوالی درباره‌ی روند آتی اصلاحات و شرایط كنونی اصلاح‌طلبان در جامعه گفت: در حال حاضر وضعیت اصلاحات مشخص نیست و مردم امید كمتری به آینده دارند، چرا كه آنهایی كه پایه‌گذار انقلاب و زجر كشیدگان این عرصه بودند را هر روز به محاكمه می‌كشند و در شرایطی كه انقلابیون بزرگی همچون آیت‌الله طاهری، ناراضی و مایوس باشند، وضعیت دیگران مشخص است

وی ادامه داد: اصلاحات یعنی رعایت قانون، اصلاحات یعنی اقتصادی پویا، اصلاحات یعنی آنكه تحصیلكردگان ما به آمریكا و كانادا روی نیاورند، اصلاحات یعنی ایجاد اشتغال، یعنی نبستن روزنامه‌ها، یعنی آنكه زندانی سیاسی نداشته باشیم، فساد اداری نباشد و همه در برابر قانون مساوی باشند، اما آیا شرایط جامعه‌ی اكنون چنین است؟ لذاست كه باید در وضعیت خود تجدید نظر داشته باشیم

وی در ادامه در مورد سخنرانی دكتر هاشم آغاجری در همدان اظهار داشت: این سخنان قبلا نیز گفته شده بود و حرف تازه‌ای نیست ما عالمان شایسته‌ و خدمتگذار به مردم را دوست داریم و تقلید، مراجعه به كارشناس است اما در این مورد فكر می‌كنم كه بیشتر جنبه‌ی سیاسی دارد و شاید وقت تسویه‌ حساب با سازمان مجاهدین انقلاب فرا رسیده است و آنها كه تا كنون از تعرض مصون بوده‌اند، شاید بلند پروازی‌هایی داشته‌اند كه اكنون نوبت تنبیه آنان شده است

وی همچنین گفت: هر كس خدمتگذار مردم باشد خوب است، چه عالم باشد و چه جاهل و آقای آغاجری در سخنان خود از عالمان شایسته تجلیل دارد و تا آنجا كه من دیده‌ام فتاوای علما را با هم مقایسه می‌كند، ولی آنانكه ماموریت فحاشی و برهم زدن جلسه را دارند، می‌گویند كه آن فتوا، كلام قرآن است و این غیر قرآن آنها هستند كه به مراجع تقلید، اهانت كرده و فتوای آنان را غیر قانونی دانسته‌اند؛ در هر حال این فریادزننده را باید تقبیح كنند و نه گوینده را

وی در عین حال بیان داشت: مگر پیش از اینها به مراجع اهانت نشده بود؟ چرا كسی از این آقایان بزرگوار فرمایش نفرمودند و جلوی دادگستری جمع نشده و نشریه‌ها و اعلامیه‌های اتباعشان را اهانت به مرجعیت ندانستند؟

دكتر صلواتی با بیان اینكه “ اهانت به عالمان دین و مراجع تقلید از طرف هركس كه باشد محكوم است و تقلید، مراجعه‌ی جاهل به عالم است و مورد قبول هر عقل و اندیشه‌ی صحیحی است” گفت: آیا محبوس كردن و محصور كردن یك مرجع تقلید، اهانت به مرجعیت نیست؟ آیا هیچ منطق صحیحی آنرا می‌پذیرد؟ اینها اهانت به مرجعیت و روحانیت انقلاب و اسلام است و من نمی‌دانم آنها كه امروز برای سخنرانی دكتر آقاجری تقیه دارند، چرا یك بام و دو هوا عمل می‌كند؟ آنها شاید آقایان دیگر را مرجع و عالم می‌دانند كه آن هم باز در جریان خط بازی و سیاسی كاری قرار می‌گیرد و وای اگر از پس امروز بود فردایی!!

clip_image001[13]

دلیل جوابیه شتابزده رهبر به آیت الله طاهری چیست؟

آنكه حقیقت را گفت آنكه واقعیت را انكار كرد

رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به نامه اعتراضی آیت‌الله طاهری نامه‌ای نسبتا مشروح نوشته و به برخی نكات مندرج در نامه آیت‌الله طاهری مستقیم و غیر مستقیم پاسخ داده‌است برخی مطالب جوابیه رهبر، همآهنگ است با مطالبی كه دو روزنامه رسالت و كیهان، پیش از انتشار این جوابیه منتشر كردند مطالب این دو روزنامه كه بصورت سرمقاله و در جهت مغشوش كردن مضمون نامه آیت‌الله طاهری منتشر شد، چنان بود كه گوئی آیت‌الله طاهری مجلس و رئیس جمهور را خطاب قرار داده و نابسامانی‌هائی را كه به حق به آن‌ها اشاره كرده متوجه دولت و مجلس و اصلاح‌طلبان دانسته‌است! همین دو روزنامه دلیل استعفای آیت‌الله طاهری از امامت جمعه اصفهان را پیری و كهولت سن وی اعلام كردند اشاره‌ای كه در نامه جوابیه رهبر نیز وجود داشت

رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود، ضمن تائید آنچه آیت‌الله طاهری در باره فساد و اختلاس و دزدی، بحران در سیاست خارجی و فاصله طبقاتی و برباد رفتن آرزوهای مردم در انقلاب 57 نوشته (با گریز از تائید ضرورت آزادی‌های سیاسی و مطبوعاتی) تائید كرده و مدعی شده كه خود وی نیز اینها را تائید كرده و خوشحال است كه ایشان- یعنی آیت‌الله طاهری- هم در این امر وارد شده‌اند

شایسته ترین پرسش از رهبر آنست كه این فساد و تباهی و بحرانی كه خود ایشان هم آن را تائید می‌كند، در زمان رهبری چه كسی جز خود ایشان، كه در جزئی‌ترین امور مملكت دخالت می‌كند روی داده‌است؟ بنابراین كسی كه خود پاسخگوی بحران عمومی حاكم بر جامعه‌است، چگونه می‌تواند، در عین حال مدعی هم باشد؟

رهبر می‌گوید كه مشكل اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی در دستگاه‌ها محور عمده مورد نظر اوست اگر چنین است چرا این اصلاح را از نهادهای وابسته به نهاد رهبری آغاز نمی‌كند كه ام‌الفساد‌اند و موانع موجود بر سر راه تحقیق و تفحص در این نهادها را از میان بر نمی‌دارد تا به ریشه‌های فساد اقتصادی رسیده شود؟

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از جوابیه خود می‌نویسد كه راه جلوگیری از اختلاس و فساد اقتصادی آنست كه آقایان خود جلوی آقازاده‌هایشان را بگیرند یعنی مبارزه با اختلاس و فساد اقتصادی را بسپاریم بدست عاملین و بوجود آورندگان آن یعنی امثال آیت‌الله زادگان واعظ طبسی، مقتدائی، دُری، خزعلی، رفسنجانی و دیگران را بسپاریم بدست پدرشان تا جلوی آنها گرفته شود البته در این میان تكلیف امثال علی رازینی، علی محمد بشارتی وزیر اسبق كشور و آیت‌الله جنتی هم كه آخرین پرونده مفتوحه مربوط به اختلاس در توزیع ایران خودرو متعلق به آنهاست لابد می‌ماند كه فرزندان آنها روشن كنند!

رهبر درك خود از وحدت ملی را در این جمله در جوابیه به آیت‌الله طاهری بیان می‌كند« از همه مهم‌تر وحدت ملی و یكصدائی مسئولان و خواص است كه اگر مخدوش شود هیچ حركت سازنده‌ای به سامان نمی‌رسد» این جمله هیچ معنائی جز این ندارد كه وحدت ملت ایران و دفاع از تمامیت كشور مورد نظر نیست و بهائی به آن داده نمی‌شود

رهبر به آیت‌الله طاهری می‌نویسد كه «‌بر خلاف آنچه كه می‌گویند( اشاره به نظرسنجی‌های اخیر و هشدارباش‌های خاتمی و آیت‌الله امینی) مردم پشتیبان نیرومند انقلاب و اسلام و امام‌اند» از آنجا كه واضح است مردم علیه وضع موجود در كشور هستند، در اینجا ایشان از امام و انقلاب خرج می‌كند و وضع كنونی را عین انقلاب و خط امام معرفی می‌كند در ادامه همین قسمت و همین سیاست، یعنی خرج از انقلاب و امام و توجیه موقعیت كنونی كشور، ایشان می‌نویسد كه « از روزی كه اطلاعیه منسوب به جنابعالی (تائید همان مطالب روزنامه‌های رسالت و كیهان كه نویسنده نامه آیت‌الله طاهری و خط دهنده به وی برای انشای این نامه‌ را اطرافیان وی معرفی كردند) صادر شده، ضد انقلاب كه در زیر سایه امریكا و اسرائیل و با پول آن‌ها زندگی و تغذیه می‌كند بیشترین سوء استفاده را از آن كردند و آن را مقابله با سیاست‌های امام راحل ونفی و رفض نظام اسلامی و شعارهای آن وانمود كردند» به این ترتیب جمهوری اسلامی كنون كه در آن رهبران موتلفه حكم می‌رانند و دایره سیاست را امثال حسین شریعتمداری، محمدرضاباهنر و كاظم انبارلوئی در روزنامه رسالت تعیین می‌كنند، همان شعارها و سیاست‌های آیت‌الله خمینی است و بیان فاجعه كنونی حاكم بر كشور، مخالفت با امام است! حاصل انقلاب هم از نظر ایشان همین است كه مردم در برابر دیدگان خود شاهدش هستند و مخالفت با این حاصل نیز یعنی مخالفت با انقلاب!

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از پیام خود، یكی دیگر از ترفندهای روزنامه‌های رسالت و كیهان را در برخورد با نامه اعتراضی آیت‌الله طاهری به خدمت گرفته و مدعی می‌شود كه این نامه متاثر از تلقین اطرافیان ناباب و نا مطمئن نوشته شده‌است هر فرد عادی در مقایسه واقعیت جامعه امروز ایران با ادعاهائی كه در نماز جمعه‌ها در باره وضع مملكت و رهبری آن می‌شود و رهبر نیز در نامه خود به آیت‌الله طاهری آن را تكرار كرده، خود به آسانی می‌تواند تشخیص دهد كه چه كس و كسانی متاثر از تلقین‌های اطرافیان و گزارش‌های غلط و جهت داری كه دراختیارش گذاشته می‌شود سخن می‌گوید و موضع می‌گیرد حتی اگر چنین نباشد و آگاهانه دروغ گفته نشود، میزان آگاهی از واقعیت جامعه از لابلای همین موضع گیری‌ها به نمایش در می‌آید

رهبر، ضمن اشاره به آیت‌الله منتظری و گوشزد كردن سرنوشت وی، به آیت‌الله طاهری از بلای اطرافیان نا مطمئن یاد می‌كند حتی اگر این توصیه و سخن نگرانی به حقی نیز باشد، یگانه راه مقابله با آن سپردن امور به قوای سه‌گانه مملكت و به رای و نظر مردم است و نه تعیین سرنوشت كشور در نهادها و بیوتی كه معلوم نیست چه كسانی در آن رفت و آمد دارند در راس این بیوت و نهادها، امروز نهاد رهبری و بیت ایشان قرار دارد كه بحران از همانجا برخاسته‌است از دل همین بیت، شورای تشخیص مصلحت نظام به موتلفه اسلامی و كارگزاران بانك جهانی، یعنی عاملین فساد و اختلاس سپرده شده‌است و چند روحانی دستچین شده در شورای نگهبان، كه برخی از آنها نیز در همین اختلاس و فساد غرق‌اند یك مجلس را فلج كرده‌اند سازمان امنیت سایه برای ایجاد جنایت و جلوگیری از افشای فساد و دزدی و اختلاس از سوی میهن دوستان واقعی از دل همین نهاد و بیت بیرون آمده‌است، همچنان كه سیاست بگیروببندهای مطبوعاتی كشور نیز با توصیه و طرح امثال حسین شریعتمداری در همین بیت كه به آن رفت و آمد منظم دارد تعیین می‌شود مشاوران و اطرافیان نقش آفرین به آنجا نقب زده‌اند و با سرانگشت و اشاره آنها بسیاری از تصمیمات، ازجمله مضمون جوابیه رهبر به آیت‌الله طاهری گرفته می‌شود

رهبر در بخش پایانی نامه خود از فرزندان انقلابی خویش می‌خواهد تا آرامش را حفظ كنند از آنجا كه در تمام این سال‌ها، آرامش جامعه را انصار حزب‌الله و انصار ولایت بر هم زده‌اند و یكبار نیز در جریان یورش به خوابگاه دانشجویان و در آستانه یورش به تحصن دانشجویان در دانشگاه تهران نیز رهبر به همین فرزندان و حمله كنندگان به خوابگاه دانشجویان توصیه به صبر كرده بود، بتدریج این فرزندان شناسنامه دار شده‌اند یكی از غیورترین آنها، همان است كه سوار بر موتور‌سیكلت سپاه پاسداران و در حمایت نیروهای انتظامی و با حكم شورای فتوا سعید حجاریان را ترور كرد در دادگاه به صحنه سازی محاكمه خود خندید و همزمان با نامه رهبر به آیت‌الله طاهری در مقابل دانشگاه تهران ظاهر شد با این فرزندان و این نیروی باصطلاح انقلابی دوره دوم جمهوری اسلامی و آن ادعاهائی كه در نامه جوابیه به نامه دردانگیز و سراسر واقعیت و خلوص نیت آیت‌الله طاهری مطرح شده فتنه از كجا بر می‌خیزد؟

اگر رهبر كسی است كه حرف دل مردم را بزند و با آنها همراه باشد، مردم مذهبی كدام آیت‌الله را از خود و كدام را در مقابل خود می‌دانند؟

بخشی از نگرانی و جوابیه شتابزده رهبر به آیت‌الله طاهری و مصوبه شورای امنیت ملی برای جلوگیری از طرح نقطه نظرات و حمایت‌های عمومی از آیت‌الله طاهری به پاسخ بی خدشه به همین پرسش آخر باز نمی‌گردد؟

clip_image008[26]

رفسنجانی آیت‌الله طاهری را، پیرمردی خرف توصیف كرد

اعلامیة اخیر آیت‌الله طاهری امام جمعة اصفهان كه طی آن رژیم جمهوری اسلامی را فاسد، ظالم و سركوبگر توصیف كرده بود همچنان با عكس‌العمل‌های توهین‌آمیز كارگزاران رژیم و امام‌جمعه‌های حقوق‌بگیر از سازمان تبلیغات اسلامی روبروست.

علاوه بر هاشمی رفسنجانی كه در خطبة نماز جمعه، حملات تندی علیه آیت‌الله طاهری بیان كرد سایر امام جمعه‌ها نیز نسبت به آیت‌الله طاهری بی‌ادبانه‌ترین اهانت‌ها را روا داشتند.

هاشمی رفسنجانی دیروز آیت‌الله طاهری را، پیرمردی خرف توصیف كرد كه مانند همان گاوی كه نه من شیر را با یك لگد فرو ریخت تمام دست‌آوردهای انقلاب و تلاش‌های خود را نیز با یك لگد از میان برد.

آیت‌الله مشكینی یكی دیگر از روحانیون وابسته به جمهوری اسلامی، كه در قم به عنوان سخنران و خطیب جمعه صحبت می‌كرد گفت: نامة ایشان برای فاصله انداختن بین مردم و نظام بود وی نامة آیت‌الله طاهری را بدو و با حملات ادیبانه، كه نمادهای جامعه را زیر سؤال برده و حتی عبارت‌های شاعرانة این نامه هركدام چندین توهین به نمادها كرده‌اند دانست.

آیت‌الله مشكینی، گفت: اگر فردی از ایران فرار كند و قلم خوبی هم داشته باشد و بخواهد مفاسد و بدی ما را بنویسد، نامه‌ای این چنین می‌نویسد، هرچه از نظام نوشته بد بوده است این نامه یكی از خدمات و خوبی‌ها را هم نگفته، من نمی‌گویم هیچ عیبی نیست، نامة این آقا، مملو بود از این كه مملكت پر است از فساد، فقر، كاستی و زراندوزی و مردم‌سوزی.

مشكینی گفت: آیا چاره آن بود كه نامه‌ای بنویسید و مردم را علیه نظام بشورانید؟

در حالیكه اكثریت قریب به اتفاق مردم و حتی برخی از مسؤولان رژیم به وجود فساد و ظلم و بی‌عدالتی در رژیم جمهوری اسلامی اعتراف كرده‌اند، دیروز هاشمی رفسنجانی، مسؤولان رژیم را پاك‌ترین و سالم‌ترین افراد دانست.

اهانت‌ها به امام جمعة پیشین اصفهان، آیت‌الله طاهری علیرغم دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی كه از مطبوعات خواسته بود علیه یا له آیت‌الله طاهری موضع‌گیری نكنند صورت می‌گیرد.

clip_image008[27]

خطبه‌های نماز جمعه‌ی امروز قم چند مساله‌ی اخیر داخلی مورد بررسی قرار گرفت

خبرگزاری دانشجویان ایران – قم

آیت‌الله علی مشكینی، رییس مجلس خبرگان رهبری و خطیب نماز جمعه‌ی قم با اشاره به سخنان اخیر هاشم آقاجری گفت: خدا را شاهد می‌گیرم آن‌چه وظیفه است می‌گویم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی افزود: با گوینده و حزب او كاری ندارم، نسبت به آن دانشجویان حرف دارم، سوال دارم وقتی گفت تمام آموزه‌های روحانیت، سیاه و تاریك و عتیقه هستند و عده‌ای هم سوت و كف زدند، بلند می‌شدند می‌گفتند‌: پس اسلام ذاتی كه منظور نظر شماست چیست؟ بنویسید و به ما بگویید كه چه هست؟

وی در ادامه گفت:‌ تمام مردم دنیا به عالمان خود مراجعه می‌كنند؛ مسلمانان هم همین‌طور  در این میان هیچ‌كدام مانند علمای تشیع، متانت ندارند  بهترین انسان‌ها مراجع تقلید هستند اینان تالیان امامان هستند و یك درجه از امامان پایین‌تر، به خدا فاصله‌ای میان امام و مرجع نیست و طبق روایتی از پیامبر عالمان همانند پیامبران بنی‌اسرائیل هستند بلكه به مراتب بالاتر، نمی‌دانم چه شده در جلسه‌ای در كشور این‌ها را مسخره كرده‌اند، چرا؟ – این اتفاقات برای جدایی بین روحانیت و جوانان بود

وی با اشاره به نامه‌ی آیت‌الله طاهری گفت:‌ نامه‌ی ایشان برای فاصله انداختن بین مردم و نظام بود؟

این مرد مومن كه خدا حفظش كند، پیداست كه این نامه به قلم خودش هم نیست و نامه را به ایشان تحمیل كرده‌اند؛ نامه‌ای بد و با جملات ادیبانه، نمادهای جامعه را زیر سوال برده و حتی عبارت‌های شاعرانه‌ی این نامه هركدام چندین توهین به نمادها كرده‌اند

آیت‌الله مشكینی ادامه داد: اگر فردی از ایران فرار كند و قلم خوبی هم داشته باشد و بخواهد مفاسد و بدی ما را بنویسد، نامه‌ای این‌چنین می‌نویسد  هرچه از نظام نوشته، بد بوده است، گویا این نظام هیچ كار خوبی نداشته است؛ زهی بی‌انصافی!  این نامه یكی از خدمات و خوبی‌ها را هم نگفته  من نمی‌گویم هیچ عیبی نیست ولی نمی‌گویم این مملكت ابدا خوبی ندارد نامه‌ی این آقا مملو بود از این‌كه مملكت پر است از فقر، فساد، كاستی، زراندوزی و مردم‌سوزی و و و  آیا مملكت، این‌گونه است؟ من شما را قاضی می‌دانم؛ آیا چاره آن بود كه نامه‌ای بنویسید و مردم راعلیه نظام بشورانید – باید فكر كرد؟ رهبر معظم جواب خوبی دادند؛ باید همه همت و به وظیفه‌ی خود عمل كنند، این بهتر است یا آن‌كه ممكلت را به دیگران واگذار كنیم؟

خطیب نماز جمعه‌ی قم افزود: معتقدم {نامه‌ی} امام‌جمعه‌ی مستعفی اصفهان كه باید استعفای خود را به دبیرخانه و یا رهبر و یا خطاب به مردم محله‌ی خود می‌نوشت، نامه‌ای خطاب به مردم كل كشور نوشته، جز شوراندن مردم چیزی نداشت ایشان باید این اشتباه را جبران كند و به عنوان یكی از رفقای پیشین او عرض می‌كنم و درخواست دارم این اشتباه را جبران كند

وی در ادامه با انتقاد از كنوانسیون برابری حقوق زن و مرد گفت: این كنوانسیون یك گناه بسیار بزرگ و برخلاف طبیعت و انبیاء الهی و كتب آسمانی است، امروز آن‌ها دارند این را بر همه‌ی مملكت‌ها تحمیل می‌كنند ، طبق روایات، خداوند فرمود: هرگاه انسانها گناهان جدید درست كنند من هم عذاب‌های تازه‌ای بر آن‌ها نازل می‌كنم

clip_image008[28]

استعفای امام جمعه جیرفت

حجت‌الاسلام طارم امام جمعه جیرفت در اعتراض به خلوت شدن صحنه‌های نمازجمعه و افزایش موج نارضایتی مردم با ارسال نامه‌ای به مقام رهبری از سمت
خود استعفا داد.

دفتر امام‌جمعه جیرفت خبر استعفای وی را تأیید كرد ولی در مورد دلایل این استعفا حاضر به توضیح نشد.

شنیده‌ها حاكیست حجت‌الاسلام علی تویسركانی به سمت امامت جمعه جدید جیرفت برگزیده شده است.

حبیب  2002-07-30

اصالت:
http://ettelaat.net/Ayatollah_Tahery.htm

Written by State-of-Siege

مِی 17, 2008 در 2:14 ق.ظ.

نوشته شده در پرونده رهبر فرزانه

8 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. شغال بيشه مازندران را نگيرد جز سگ مازندراني !

    فرزين

    آگوست 12, 2008 at 5:34 ب.ظ.

  2. بر پدر سیاست لعنت ببینید چه به روز این جوانهای ما آورده وقتی‌ شکایت میکنی‌ میگن خود جوانها میخواند معتاد باشند اون شاه هم همین رو میگفت. پس فرق آخوندا با شاه چی‌ هست؟ امام خمینی خودش گفت
    روحانیون نباید دولت را بگردنند.لطفا این ویدئو رو نگاه کنید.یه ایمیل هم به من ترک کرده بفرستین.


    bahara.ab@gmail.com

    bahar

    مِی 7, 2009 at 1:19 ب.ظ.

  3. آیه 11 سوره رعد است که می فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، (خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.)
    حضرت امام خميني مي‌فرمايد: «ولايت فقيه امتدادي است از حاكميت معصومان و عبارت است از حاكميت فقيه عادل كه صفات علم و فقاهت و تقوا و زهد و كارداني و مهارت در وجود او محقق گرديده است كه همه اين ويژگيها او را از استبداد و ديكتاتوري بازمي‌دارد.» ايشان اين معنا را با سخن خود چنين مورد تأكيد قرار مي‌دهد: «اسلام ديكتاتوري را محكوم و رد مي‌كند و ولايت را از حاكمي كه مي‌خواهد با ديكتاتوري حكومت كند، ساقط مي‌سازد حتي اگر آن حاكم فقيه باشد. اگر فقيه و حاكم از چهارچوب صفات علم و عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم خارج شود، ولايت او خود به خود ساقط مي‌گردد.» حضرت امام (ره) فرمود : «جانم فدای تک تک این ملت».

    ندای انقلاب

    آگوست 27, 2009 at 10:10 ق.ظ.

  4. اهانت به امام خمینی اهانت به اسلام است اما برای اولین بار دشمن اسلام کفار و کمونیستها و صهیونیست‌ها و غیره نیستند. الحمد لله دشمنان اسلام همین ایرانیان مسلمان خودمان هستند. مرحبا به امام خامنه‌ای و جناب احمدی‌نژاد دیگر احتیاج به ضد اسلامی خارجی‌ نداریم و مثل خودرو در همین کشور عزیزمان ضد اسلامی تولید می‌کنیم. هرچقدر احمدی‌نژاد و خامنه‌ای بگن باز هم خودشان دو تا مخترع و تولید کننده ضد اسلامند.مرحبا مرحبا . خامنه‌ای و احمدی‌نژاد نباید به هیچ وجه اسم آیت‌الله عزیز امام خمینی را به زبان ببرند و اسم این روح خدا را نجس نمایند.

    ضد اسلام حقیقی‌

    دسامبر 18, 2009 at 10:58 ق.ظ.

  5. […] ۷-استعفانامه سرگشاده آیت‌الله طاهری به خامنه‌ای مور… […]


بیان دیدگاه